Vejen til et job i gymnasiet er blevet længere
Gymnasieskolenopslag2-banner

Vejen til et job i gymnasiet er blevet længere

Unge magistre har fået sværere ved at få arbejde i gymnasiet, og samtidig er flere erfarne lærere ledige. Drømmen om et nyt job er dog ikke urealistisk, og der bliver hele tiden ansat nye lærere.

Arbejdsmarkedet for gymnasielærere har ændret sig meget i de senere år. For en nyuddannet magister med drømmen om at undervise på et gymnasium er vejen til et underskrevet ansættelsesbrev blevet længere. Og for flere ender vejen blindt.

Selvom det er blevet sværere at få et job i branchen, er der dog også lyspunkter. Sidste år blev der for eksempel ansat 866 nye lærere på gymnasierne, og det er over 300 flere end i 2016, da nedskæringerne i sektoren begyndte.

Til gengæld er konkurrencen om jobbene på landets gymnasier blevet hårdere. Mens ledigheden blandt medlemmerne i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) var forsvindende lille før 2013, er der i dag 525 medlemmer af GL, som går ledige.

“Det er blevet meget sværere i dag at få et job. For fem år siden fik de fleste et årsvikariat og derefter en fastansættelse. Sektoren har lidt et knæk på grund af toprocentsbesparelserne i de senere år,” siger Thomas Horne Brok, som er formand for det stående udvalg for de ikke-fastansatte i GL (IFA).

Der er langt flere ledige lærere med erfaring og pædagogikum, som man som nyuddannet konkurrerer med.

Thomas Horne Brok, formand
Det stående udvalg for de ikke-fastansatte i GL

Han har selv været ansat i en række kortere og længere vikariater i de senere år, men har endnu ikke fået en fast stilling.

Store mørketal
Der er store mørketal i forhold til, hvor mange personer der søger job som gymnasielærer. Da man først er gymnasielærer, når man får et job som gymnasielærer, er der i sagens natur ingen officielle tal på ‘ledige nyuddannede gymnasielærere’. Og magistre søger måske både job på gymnasier og i andre sektorer.

Tine Vesth Nielsen er karriererådgiver i Magistrenes A-kasse i Aarhus og har i de senere år rådgivet GL’s medlemmer, som mister deres job eller ikke får forlænget et vikariat. Samtidig har hun også mange samtaler med unge magistre, som kommer med et nyt eksamensbevis fra universitetet. Hun oplever, at det er blevet klart sværere at få et job som gymnasielærer.

“Jeg hører en del frustration og skuffelse over, at det, man har uddannet sig til, ser ud til at blive meget svært, eller at det ikke kan lade sig gøre,” siger Tine Vesth Nielsen.

Hun understreger dog, atdet bestemt ikke er umuligt at få et job som gymnasielærer, men det kan være svært.

Det er bedre at have et job med relevans for gymnasiesektoren frem for at gå ledig.

Tine Vesth Nielsen, karriererådgiver
Magistrenes A-kasse

“Hvis du står med fagene filosofi og musik, så er det meget svært, men hvis du har matematik eller samfundsfag, så er det nemmere, men stadig svært,” siger hun.

Hun opfordrer alle ledige magistre til at søge bredere i stedet for kun at søge snævert på gymnasierne.

“Nogle kigger på andre dele af undervisningssektoren, projektarbejde eller noget helt tredje.”

Tine Vesth Nielsen peger på, at det også kan være vejen ind i gymnasiet, at man henter noget erfaring i forhold til pædagogik, vejledning, læring og så videre i andre brancher, som også dufter lidt af jobbet som gymnasielærer.

“Det er vigtigt, at man kigger på hele arbejdsmarkedet, og det er bedre at have et job med relevans for gymnasiesektoren frem for at gå ledig,” siger hun.

866 nye job
Tal fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen viser, at der sidste år blev fastansat 866 lærere på stx og hf. I 2016, da de første nedskæringer begyndte i sektoren, blev der kun ansat 549 lærere på de to uddannelser. Noget kan dermed tyde på, at skoler begynder at ansætte igen. Det har ikke været muligt at få tal for ansættelser på hhx og htx fra styrelsen.

Det ændrer dog ikke ved, at der er ansat rundt regnet 1.000 færre lærere på gymnasierne i dag i forhold til i 2015. I de senere år har nedskæringerne mange steder betydet, at årsvikarer ikke er blevet forlænget, og ifølge tal fra GL er der blevet over 500 færre ikke-fastansatte i gymnasiesektoren.

Med andre ord er der mange ledige gymnasielærere med erfaring, som søger de samme stillinger som de nyuddannede magistre.

Det mærker Thomas Horne Brok fra IFA også.

“Der er langt flere ledige lærere med erfaring og pædagogikum, som man som nyuddannet konkurrerer med,” siger han.

Den tendens kan man også se ude på skolerne, når stillinger bliver slået op. For eksempel modtog Fredericia Gymnasium i alt 701 ansøgninger i 2019 til nogle få stillinger.

“188 af dem havde pædagogikum. Det er en ny tendens, at så mange ansøgere har pædagogikum,” fortæller rektor Poul Erik Madsen.

Fakta om gymnasielærere

• Den aktuelle pensionsalder er 65,5 år

• 744 gymnasielærere er 64 år eller ældre, af dem er 379 personer 66 år eller ældre.

• 866 lærere blev fastansat på stx og hf sidste år.

• I 2016 var tallet 549

• 525 GL-medlemmer er ledige.

• 19 procent af alle gymnasielærere er på deltid.

• 1.152 gymnasielærere er ansat i vikariater.

• Der er sket et fald på 520 gymnasielærere i vikariater fra 2015 til 2019. De fleste af dem er sparet væk.

Tema om arbejdslivets veje