Rektor: 1. g bliver for hurtigt abstrakt
1-IMG_6305

Rektor: 1. g bliver for hurtigt abstrakt

Undervisningen i 1. g bliver for hurtigt abstrakt og akademisk, mener rektor Søren Hindsholm på Nørresundby Gymnasium og HF.

For mange elever kan ikke følge med i 1. g, fordi undervisningen hurtigt bliver for abstrakt.

Det mener rektor på Nørresundby Gymnasium og HF, Søren Hindsholm.

Han ønsker ikke at sænke det faglige niveau for gymnasiet. Efter 3. g skal studenterne være lige så studieparate, som i dag, rektoren stiller spørgsmålstegn ved, om måden gymnasiet er indrettet nu er den rigtige vej til at nå målet.

”Jeg mener, at 1.g skal være mere stofindlærende, i stedet for at undervisningen hurtigt bliver abstrakt og akademisk. Mange elever i 1. g er ikke parate til at lave analyser af problemstillinger. Det ville åbne gymnasiet for flere, hvis vi ventede med det mere abstrakte stof til 2. g,” siger han.

Han mener, at AT kan være en lidt for abstrakt størrelse for mange elever i 1. g.

I sidste uge holdt han en samtale med en elev fra 1. g, som havde ”lånt” tekst til en opgave fra internettet. Hun havde ikke snydt i ordets forstand, problemet var, at eleven simpelthen ikke forstod, hvordan opgaven skulle løses.

”Allerede i 1. g skal eleven bygge opgaver op som både har en redegørende del, en analyserende del og en vurderende del. Det bliver for hurtigt abstrakt for mange af de unge, som har brug for en mindre stejl progression i stoffet,” siger han.

Gymnasiefremmede hjem
Ifølge rektoren er det nødvendigt at slå de akademiske bremser i, fordi mange af de unge kommer fra gymnasiefremmede hjem.

I et debatindlæg i Nordjyske Stiftstidende i går formulerede han det sådan her:

”Jeg spørger mig selv, om vi ikke har indrettet gymnasiet på en måde, der passer allerbedst til en flittig og kvik pige, der er vokset op i et lærerhjem. Hun arbejder selvstændigt, og derhjemme har hun lært ordene og tankegangen til gruppearbejdet, projekterne og diskussionerne i klassen.”

Han mener, at især drengene kan have vanskeligt ved denne arbejdsfacon, på trods af at de har evnerne til at gennemføre en ungdomsuddannelse og senere en videregående uddannelse.

Kulturchok
Formand for GL’s uddannelsesudvalg, Lis Vivi Fonnesbæk mener, at nogle elever får et kulturchok, når de begynder i 1. g i gymnasiet.

”Nogle elever har brug for en langsom optrapning til, hvordan man for eksempel laver en skriftlig analyse. De fleste lærere er dog gode til at skabe den rette progression i stoffet, og der er meget stor forskel på niveauet i 1. g, 2. g. og 3. g,” siger hun.

Hun peger på, at der i 2005 blev indført almen sprogforståelse i det første halve år af det almene gymnasium netop på grund af et øget optag af elever med en gymnasiefremmed baggrund.

”Det er måske ikke nok, og selvfølgelig skal vi give den støtte, som de fagligt svage elever har brug for. Det gør lærerne dog også i dag. De slår knuder på sig selv for at differentiere og få alle elever med i klassen,” siger Lis Vivi Fonnesbæk.