Hhx-gymnasier: Vi “snydes” for millioner i udkantstilskud
elever arbejder i klassen

Hhx-gymnasier: Vi “snydes” for millioner i udkantstilskud

Små handelsgymnasier ville få over to millioner kroner mere i udkantstilskud, hvis de var almene gymnasier. Det er på høje tid, at politikerne gør noget ved uligheden, mener skolerne.

Cirka 2,5 millioner kroner. Så mange flere penge ville Tønder Handelsskole få i udkantstilskud, hvis skolen havde stx-elever i stedet for hhx-elever.

“Vi har talt om den her forskel i udkantstilskud 10 år, men der er tilsyneladende ikke politisk vilje til at sidestille hhx og stx på udkantstilskuddet,” siger Carsten Uggerholt Eriksen, som er direktør på Tønder Handelsskole.

På skolen går cirka 280 hhx-elever fra primært Tønder Kommune, men enkelte kommer også fra Sydslesvig og Aabenraa.

Handelsskolen modtager 226.000 kroner i udkantstilskud om året. Det er et fast beløb, som erhvervsgymnasier modtager i en række udkantskommuner.

For almene gymnasier gælder der andre regler for at få et udkantstilskud. En skole skal have under 430 elever for at få tilskuddet, som kan være op til 2,7 millioner kroner om året.

Jeg synes, Christiansborg med de her regler signalerer, at stx er vigtigere end hhx.

Carsten Uggerholt Eriksen, direktør
Tønder Handelsskole

Hvis Carsten Uggerholt Eriksen leger, at han stod i spidsen for et stx-gymnasium og puttede sine elever ind i et Excel-ark, ville der under regnestykket for udkantstilskud stå 2,7 millioner.

“Det er svært at forstå, at vi ville få 10 gange så meget i udkantstilskud, hvis vi var et alment gymnasium. Jeg synes, Christiansborg med de her regler signalerer, at stx er vigtigere end hhx,” siger Carsten Uggerholt Eriksen.

Seks skoler får for lidt
Ifølge ham er der seks handelsgymnasier i Danmark, der har så få elever, at de ville modtage udkantstilskud efter stx-reglerne, hvis de var et alment gymnasium. Derimod er der ingen htx-gymnasier, som er så små.

“Det drejer sig om få skoler, og det ville ikke koste mange millioner at lave en udligning. Vi ønsker ikke, at pengene skal tages fra stx, men at politikerne investerer i, at små gymnasier bliver stillet lige,” siger han.

På finansloven for 2021 blev der tildelt 26,5 millioner kroner ekstra til udkantstilskud til de almene gymnasier. Men der blev ikke tilført flere udkantsmidler til erhvervsgymnasierne.

Derudover har Folketinget tidligere bevilget et særtilskud til små erhvervsskoler i udkantskommuner på 840.000 kroner om året fra 2019 frem til 2022, mens små almene gymnasier får 500.000 kroner om året i samme periode.

Det er historisk betinget, at udkantstilskuddet til uddannelserne er forskellige og bliver uddelt efter forskellige beregninger og regler. I flere tilfælde har politikerne lappet på taxametersystemet med særtilskud og puljer.

“Tilskuds- og taxametersystemet er voldsom kompleks og uigennemskueligt, og det giver ingen mening, at der er denne forskel i udkantstilskud, når uddannelserne bliver drevet efter den samme lovgivning,” siger Carsten Uggerholt Eriksen.

Carsten Hogrefe, rektor
Handelsgymnasiet Vestfyn

Penge til valgfag og udstyr
På Handelsgymnasiet Vestfyn mener rektor Carsten Hogrefe også, at udkantstilskuddet til de små handelsgymnasier er for småt. Hans regnestykke viser, at Handelsgymnasiet Vestfyn skulle have cirka to millioner kroner om året i udkantstilskud, hvis stx-udkantstilskuddet skulle gælde for skolen. De modtager dog 226.000 kroner i fast udkantstilskud.

“Med et højere udkantstilskud ville vi have råd til at tilbyde en bredere vifte af valgfag. Det er dyrt at oprette små hold, og vi har for eksempel et hold med 10 elever på matematik A,” siger Carsten Hogrefe.

Han ville også gerne skifte de gamle whiteboards i klasselokalerne ud med en digital løsning, og han siger også, at skolen mangler gode fællesarealer.

“Vi ligger midt i Assens Kommune, og det er vigtigt, at vi også kan tilbyde eleverne en god skole, hvor de kan læse hhx. Alternativet er, at eleverne skal tage ind til Odense. Enkelte af vores elever ville dog ikke kunne nå at være i Odense klokken otte om morgenen med offentlig transport,” siger han.

Carsten Hogrefe sender en direkte opfordring til politikerne om at ligestille de små handelsgymnasier med de små almene gymnasier i udkantskommuner.

“Vi står med de samme udfordringer på de små skoler, så derfor skal udkantstilskuddet selvfølgelig også harmoniseres,” siger Carsten Hogrefe.

GL: Det bør rettes
Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Tomas Kepler støtter de små erhvervsgymnasiers ønske om at få et højere udkantstilskud.

“De små handelsgymnasier skal tilføres midler, så der kan rettes op på den uforklarlige skævhed, der er mellem de små skoler, der har nogenlunde de samme udfordringer og opgaver. Det er et problem, som forholdsvis nemt kan løses,” siger Tomas Kepler, som understreger, at det er vigtigt, at Danmark har et bredt uddannelsesudbud i hele landet.

Folketingets partier skulle allerede sidste år have forhandlet et nyt taxameter- og tilskudssystem for gymnasierne på plads, men på grund af corona er forhandlingerne forsinket.

Forskel på udkantstilskud

Gymnasier med hhx eller htx.
Skolerne modtager cirka 226.000 kroner årligt i udkantstilskud, hvis de ligger i en udkantskommune. Derudover får skolerne 840.000 kroner om året fra 2019 til 2022 i et særligt udkantstilskud.

Gymnasier med stx
Skoler med under 430 elever, og hvor nærmeste gymnasium ligger mere end 20 kilometer væk, kan få udkantstilskud. Tilskuddet kan maksimalt være lidt over 2,7 millioner kroner om året. Derudover får skolerne 500.000 kroner om året fra 2019 til 2022 i et særligt udkantstilskud.