Gymnasier indfører krav om mundbind
Mundbind kvinde

Gymnasier indfører krav om mundbind

To gymnasier har indført krav om at bære mundbind for lærere. Andre skoler kan være på vej.

Da det mandag i denne uge kom frem, at Nyborg er en af de byer i Danmark, hvor forholdsvis mange mennesker er blevet smittet med coronavirus, handlede ledelsen på Nyborg Gymnasium hurtigt.

Allerede fra tirsdag blev det på skolen indført, at alle ansatte skal bære mundbind, når de opholder sig uden for klasserne, og når de færdes blandt elever, de ikke underviser.

“Vi vil gerne beskytte de ansatte, og det er dem, som er sammen med flest mennesker på skolen, men der kan også hurtigt komme et påbud om, at eleverne også skal bære mundbind,” siger rektor Henrik Vestergaard Stokholm.

Beslutningen hænger ifølge ham også sammen med, at skolen har syv forskellige uddannelser, en kostafdeling og elever fra 40 forskellige nationaliteter på IB-uddannelsen, som lige er ankommet til et nyt skoleår.

“Vi er 1.200 mennesker på 17.000 m2, så der er mange mennesker samlet et sted,” siger han.

Hvis det kan gøre en forskel, så synes jeg, det er et lille offer at bringe.

Leena Haastrup, tillidrepræsentant
Nyborg Gymnasium

Skolen udleverer engangsmundbind til lærerne, og flere mundbind er bestilt.

Derudover hyrer Nyborg Gymnasium også et frivilligt coronakorps, som skal guide og anvise eleverne til at holde afstand og gå til højre på gangene.

“Der er flere, som glemmer retningslinjerne, når de er sammen med vennerne, og så er det godt med en person til at minde dem om det,” siger Henrik Vestergaard Stokholm.

Lille offer
Det er en ledelsesbeslutning, at de ansatte skal bære mundbind, men tillidsrepræsentant Leena Haastrup bakker op om det nye tiltag.

“Hvis det kan gøre en forskel, så synes jeg, det er et lille offer at bringe. Det er selvfølgelig ikke et ønskescenarie at gå med mundbind, men ingen ønsker, at vi bliver lukket ned igen,” siger hun.

Hun er også glad for, at skolen sørger for, at der er mundbind til alle ansatte, så det ikke bliver en udgift for den enkelte.

Vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt, for at skolen ikke bliver lukket ned igen.

Claus Niller Nielsen, rektor
Roskilde Katedralskole

Vil undgå nedlukning
I slutningen af maj blev flere elever fra Roskilde Katedralskole smittet med coronavirus, og alle skolens 1.g’ere blev sendt hjem.

Nu har Roskilde Katedralskole indført krav om mundbind for elever og lærere fra i dag, når de opholder sig udenfor klasselokalerne.

“Det er rettidig omhu. Vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt, for at skolen ikke bliver lukket ned igen,” siger rektor Claus Niller Nielsen.

Skolen har indkøbt stofmundbind til lærerne, men eleverne skal selv anskaffe sig et mundbind, da skolen ifølge Claus Niller Nielsen ikke har råd til at finansiere mundbind til over 1.400 elever, hvis kravet bliver langvarigt.

Han er ikke bekymret for, at elever ikke kan anskaffe mundbind, eller at de ikke vil overholde kravet om at bære dem.

“Det er søde og rare elever, vi har, så det er jeg ikke bekymret for. Hvis enkelte ikke får anskaffet sig et mundbind, så finder vi pragmatiske løsninger på det,” siger Claus Niller Nielsen.

Vi er klar
Ifølge gymnasieskolen.dk’s oplysninger er der foreløbig ikke andre skoler, som har indført krav om mundbind. Men det kan måske hurtigt ændre sig. Pernille Brøndum er rektor på Nordvestsjællands HF & VUC.

“I Nordvestsjælland er der ikke særlig mange smittede, men hvis vi bliver en hotspot for smitte, så vil vi også indføre mundbind. Lige nu synes vi, det er at gå for langt, men vi følger myndighedernes retningslinjer, og vi har indkøbt mundbind,” siger Pernille Brøndum, som også er formand for Danske HF & VUC.

Hun fortæller, at sammenlignet med gymnasierne, så er VUC især udfordret af, at flere elever har hf-enkeltfag. Det betyder, at eleverne skal opholde sig i flere forskellige klasselokaler i løbet af en uge.

“Til gengæld er det voksne ansvarlige mennesker, som for eksempel tager ansvar for at spritte bordet af, inden de sætter sig et nyt sted,” siger Pernille Brøndum.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger

Sundhedsstyrelsen anbefaler at bruge mundbind i flere situationer for eksempel i den offentlige transport i myldretiden. Styrelsen anbefaler dog ikke at bruge mundbind på ungdomsuddannelser.
Læs råd og anbefalinger om mundbind fra Sundhedsstyrelsen.