God sommer og læselyst
sommer shutterstock_1822013300

God sommer og læselyst

Sommerferien har også ramt Gymnasieskolens daglige nyheder. Vi giver her lidt læseinspiration og ønsker god sommer.

Ligesom skolerne har lukket ned, så holder Gymnasieskolens daglige nyheder også en sommerpause.

Redaktionen arbejder videre med temaer og gode historier om uddannelsespolitik og arbejdslivet som gymnasielærer.
Som altid vil vi meget gerne have tips om relevante temaer og konkrete historier, som vi bør skrive om.
Vi kan kontaktes på mailen gymnasieskolen@gl.org.

Blog på gymnasieskolen.dk
Har du selv meget på hjerte om livet som gymnasielærer, og har du lyst til at dele dine erfaringer, udfordringer og glæder, så er det måske dig, der skal blive fast blogger på gymnasieskolen.dk.
Vi søger i øjeblikket flere gymnasielærere til at blogge fast på vores nyhedssite.
Læs mere her: Vil du blogge på Gymnasieskolen?

Gymnasieskolen.dk udkommer igen med daglige nyheder fra mandag den 9. august.
Det næste nummer af det trykte magasin udkommer den 10. september.

Redaktionen ønsker alle en god sommer.

Læseinspiration
Har skoleåret været lidt for hektisk til at kunne følge med, bringer vi herunder inspiration til læsestof. Nyhedsdækningen har især været præget af COVID19, men heldigvis har der også været plads til andre historier.

Gymnasielærerne har fået en ny overenskomst, hvilket vi naturligvis også har dækket massivt i Gymnasieskolen. I faktaboksen har vi samlet nogle historier, der beskriver hovedpunkter i aftalen.

Mit Englisch kommt man durch – mit Deutsch kommt man weiter
Det er en myte, at vi kan klare os med engelsk, men den lever desværre fortsat og er en stor del af forklaringen på sprogfagenes krise, mener Lykke Friis, direktør for Tænketanken Europa. Vi taber både kultur, dannelse og eksportordrer, siger hun.
(Find de følgende historier ved at trykke på billederne)

Lykke Friis håber, at Brexit kan være med til at ændre synet på fremmedsprog i Danmark.
”Tyskland og Frankrig kommer til at spille en større rolle i EU og politisk for Danmark. Det vil være helt uforståeligt, hvis vi bliver ved med at tro, at engelsk er nok.”

Min faglighed gør mig til en bedre musiker
Et sygdomsforløb gjorde Christian Stage endnu mere bevidst om, hvor meget gymnasielærerjobbet og musikken betyder for ham. Derfor forsøger han nu at kombinere lærerjobbet på deltid med en musikkarriere.

“Jeg blev mere fokuseret på, hvordan jeg kunne få endnu mere glæde og passion ind i musikken og gymnasielærerjobbet,” siger Christian Stage, musiker og lærer, Frederiksberg Gymnasium.

“Vi er nødt til at snakke om det arbejde, der sker i skyggerne”
Ønsket om at levere arbejde i ­ordentlig kvalitet kan føre til, at man løser ekstra opgaver i hemmelighed. Men netop hemmeligholdelsen gør det sværere at komme problemet til livs, ­siger forsker Malene Friis ­Andersen.

Malene Friis Andersen
“Man skal på de enkelte arbejdspladser tage samtalen, begynde at snakke om skyggearbejde,” siger Malene Friis Andersen og peger på, at samarbejdsudvalget på arbejdspladsen kan være et godt sted at sætte en sådan proces i gang.

Marginalisering af drenge i skole og gymnasium skal stoppe nu
Drenge og mænd klarer sig markant dårligere i uddannelsessystemet. Det er et kæmpe spild af ressourcer og talent, som vi bliver nødt til at gøre noget ved, siger forsker Frans Ørsted Andersen.

“Nogle drenge har tilsyneladende sværere ved at sidde stille og ­høre efter og lave det, som læreren siger. Men så må vi se på, hvordan vi knækker det problem, frem for at vi skal prøve at presse drengene ind i et system, de ikke passer til. Der kommer en masse drenge i skole, som ikke er dummere end pigerne, men som faktisk bliver det, fordi vi ikke formår at indfri deres talent,” siger Frans Ørsted Andersen.

OK 21

Herunder ses et udpluk af historier om gymnasielærernes nye overenskomst:

Find yderligere fakta om aftalen på GL's hjemmeside.

Tema om fremtidens arbejdsliv

Se hele Gymnasieskolens tema om fremtidens arbejdsliv:

Tema: Tilbage til en bedre hverdag?

Læs artiklerne i temaet om arbejdsmiljøet efter nedlukningerne:

Tema om gymnasiereformen

Læs Gymnasieskolens tema om gymnasiereformen:

Se undersøgelsen af gymnasielærernes holdning til gymnasiereformen her.

Tema: Tillidsrepræsentantens rolle

Lige nu vælger skolerne tillidsrepræsentanter. Hvad kan en god TR? Hvilken betydning har TR for lærerne? Og bliver det anderledes i fremtiden? Vi zoomer ind på rollen.

Seksuelle krænkelser på gymnasier

Gymnasieskolen.dk har i en artikelserie sat fokus på seksuelle krænkelser blandt gymnasielærere.