Anders og Anders er både kolleger og politiske konkurrenter

Anders og Anders er både kolleger og politiske konkurrenter

Lærerne Anders Broholm og Anders Brandt Sørensen fra Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus stiller begge op til kommunalvalget. De bruger det politiske arbejde i undervisningen.

Gymnasielærer og politiker på samme tid er en god kombination.

Det er to samfundsfagslærere fra Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus enige om. Udover at undervise er de begge medlem af byrådet og stiller op til årets kommunalvalg, men for to forskellige partier. Den ene for Venstre og den anden for Socialdemokratiet.

“Jeg er i kontakt med mange mennesker i mit job som gymnasielærer. Jeg taler hver dag med unge og indimellem deres forældre til forældremøder. Det at være en del af et fællesskab bliver vakt som lærer,” siger Anders Brandt Sørensen, der stiller op for Socialdemokratiet.

I stedet for at stå udenfor og råbe mener han, at man som en del af et lokalsamfund skal engagere sig og deltage. Det var grunden til, at han for fire år siden stillede op til sit første valg.

Også kollegaen Anders Broholm ser fordele ved koblingen mellem de to erhverv. Han bruger blandt andet sin evne til at kunne formidle i begge jobs, men det daglige arbejde med mennesker er også et plus. Det bruger han i forhold til samarbejdet med de politiske kolleger. Omvendt bruger han også det politiske arbejde i undervisningen.

“Jeg er vant til at omgås mennesker med mange forskellige syn på verden og politisk overbevisning – både kolleger og elever. Det gør det måske lettere at acceptere, at nogle mener noget andet, og at man alligevel kan finde gode løsninger sammen. Det falder mig ret naturligt, for det er jeg vant til,” siger han.

Mere forståelse med tiden
Anders Broholm har været politisk engageret, siden han var 14 år – dengang i Venstre Ungdom. Derfor var det naturligt at stille op til valg, da muligheden bød sig, forklarer han.

Men synet på arbejdet som politiker har ændret sig med tiden, forklarer Anders Broholm.

“Der er stor forskel på at være studerende og i job. Som del af en arbejdsplads fik jeg mere forståelse for medarbejderne i kommunen og de områder, jeg arbejder med, og hvor vigtigt det er også at have den forståelse med i de politiske beslutninger. Det vidste jeg ikke noget om, da jeg var studerende,” siger han.

Selvom de to lærere er fra to forskellige partier, snakker de meget sammen om op- og nedture i forbindelse med det at være kommunalpolitiker, fortæller Anders Brandt Sørensen.

“Anders er en rigtig god kollega. Jeg er glad for at have en på skolen, jeg kan snakke om det med,” siger han.

Taler ud fra egne erfaringer
Når Anders Broholm og Anders Brandt Sørensen underviser i politik, bruger de ofte deres egne erfaringer. Det gør det lettere at undervise i emnet, mener de.

“Det giver en anden dimension, end hvis vi bare havde læst om det. På den måde er vi praktikerne i det,” siger Anders Broholm, der også underviser i historie og innovation.

Også i innovation drager han fordel af arbejdet som politiker. Han har blandt andet fået en god kontakt til mange virksomheder i Frederikshavn.

“Det er klart, at jeg har nogle fordele, fordi jeg er aktiv i lokalmiljøet, som jeg kan bruge i undervisningen,” siger Anders Broholm, der forklarer, at han aldrig diskuterer sine egne politiske holdninger med eleverne.

“Jeg prøver at skille det meget skarpt ad for at undgå, at der er nogen, som får det indtryk, at det er vigtigt at mene det samme som læreren. Jeg skal også kunne sætte mig ind i de andre synspunkter,” siger han.

Input fra begge sider
Kommunalpolitik fylder ikke så meget i undervisningen på gymnasierne mellem valgene, mener Anders Broholm og Anders Brandt Sørensen. Derfor valgte de tidligere på året at skrive bogen Byrådet – magt og politik i baghaven.

“Vi ville gerne lave en undervisningsbog, fordi vi både har kendskab til, hvordan man underviser, men også til det indholdsmæssige om kommunalpolitik,” siger Anders Brandt Sørensen.

Hensigten var at gøre det mere tilgængeligt og give konkrete værktøjer til undervisningen.

“Der er masser af muligheder i forhold til vores læreplaner, og det kan bruges på en meget konkret og nærværende måde i modsætning til folketingsarbejdet, som godt kan blive lidt abstrakt,” siger Anders Broholm.

Anders Brandt Sørensen

• Underviser i samfundsfag og historie.
  • Byrådsmedlem (S) siden 2014 i Frederikshavn Kommune.
  • Formand for Plan- og miljøudvalget.

Anders Broholm

• Underviser i samfundsfag, historie og innovation.
  • Byrådsmedlem (V) siden 2006 i Frederikshavn Kommune.
  • Formand for Sundhedsuvalget.
  • Tidligere stedfortræder i Folketinget.
  • Regionsmedlem 2006-2009.